Forslag til Frederiksberg Kommune: Budget 2025 – En strategi for en levende og bæredygtig by


Forslag til Frederiksberg Kommune: Budget 2025 – En strategi for en levende og bæredygtig by

Stærke lokale fællesskaber og et bæredygtigt erhvervsliv


Budget 2025 – styrkelse af den lokale erhvervsfremme

Frederiksberg Erhverv vil med dette budgetforslag forene og dermed styrke den lokale erhvervsfremme som finder sted både i regi af FRB Erhverv og FRB kommune og forvaltning – i en fælles indsats og særskilt organisation. Den fælles indsats i en fælles lokal erhvervsfremmeorganisation vil bl.a. gøre det muligt at søge eksterne midler og derigennem øge indsatsen til gavn for lokale virksomheder på Frederiksberg.

Økonomien for opstart af den fælles erhvervsfremmeindsat og organisation

  1. En medarbejder fra den kommunale erhvervsafdeling overføres til den lokale erhvervsfremmeorganisation, eller at der alternativ finansieres en medarbejder.
  2. Den frivillige kapital som FRB Erhverv råder over, indgår som civilsamfundets kapital i den lokale erhvervsfremmeorganisation.
  3. FRB Erhvervs kontingentindtægter (70%) indgår i den lokale erhvervsfremmeorganisation.
  4. Frederiksberg kommunes bidrager med et årligt bidrag, der beregnes med en faktor 2 ud fra FRB Erhvervs samlede kontingent indtægter*

* FRB Erhverv kontingentindtægter på 270.000 t.kr. vil således udløse et bidrag fra FRB Kommune på 540.000 kr.

Den lokale erhvervsfremmeorganisation kan supplere midlerne med midler fra fonde og ved at understøtte og styrke SMV’ernes brug af den statslige og regionale erhvervsfremmemidler og rådgivning.

Rygraden i den lokale erhvervsfremmeindsats

En levende by med bæredygtige forretninger, liv i butikker, gader, parker og byrum, samt et godt fritids- og kulturliv, udspringer af og forankres i stærke bånd i den lokale sociale og økonomiske infrastruktur. Båndene knyttes mellem lokalt forankrede virksomheder/butikker, kulturinstitutioner og foreningsliv inden for bl.a. idræt, de frivillige og hele civilsamfundet. Rammerne for dette er det lokale erhvervsvilkår og samarbejde med lokale politikere og den kommunale forvaltning. En klar udmelding herfra om, at de støtter de lokale aktører i at udvikle stærke lokale fællesskaber vil i sig selv være fremmende for at udvikle et bæredygtigt erhvervsliv det giver liv til byen.

Et stærkt lokalt erhvervsliv med et stærke lokale netværk er afgørende for udvikling af en styrken i den lokale erhvervsstruktur. Det er arnestedet for den løbende forretningsudvikling, arbejde med at fremme tilgangen af nye iværksættere og arbejdet med at sikre et højt vidensniveau inden for virksomhedsdrift og ledelse.

Krisen i detailhandlen er udtryk for svagheder i den lokale erhvervsstruktur, der her omfatter manglende tilgang af nye iværksættere, utilstrækkelig forretningsudvikling bland eksisterende virksomheder/butikker, manglende brug af rådgivning der er tilpasset SMV-segmentet. I relation hertil er det ligeledes udtryk for, at erhvervsfremmesystemet med dets nationale og regionale struktur ikke har tilbud der er tilpasset udviklingen af de virksomheder, der har betydning for styrken i den lokale erhvervsstruktur. Dette tomrum har medført, at SMV-virksomhederne ikke har fået den rette opmærksomhed og støtte for en bæredygtig udvikling. Derfor må det nationale og regionale erhvervsfremmesystem suppleres med aktiv lokal erhvervsfremmeorganisation, der netop har til formål at styrke udviklingen af især virksomheder der styrke den lokale infrastruktur af virksomheder og butikker der fremme byens liv.

De lokale erhvervsforeninger og andre civilsamfundsaktører er rygraden i den lokale erhvervsfremme.  Sammen med kommunen er de ansvarlig for opbygningen af en lokal erhvervsfremmeorganisation. En lokal erhvervsfremmeorganisation gør det muligt, at søge midler fra fonde og bistå SMV’erne med at aktiverer midlerne fra erhvervsfremmesystemet til at understøtte omstillingen henimod et mere bæredygtigt erhvervsliv. Den lokale erhvervsfremmeindsats forankres i det lokale erhvervsliv byggende på forretningsindsigt og markedskendskab som er nødvendig for at sikre en bæredygtig udvikling af det lokale erhvervsliv.

Tre hovedpunkter for den lokale erhvervsfremme

  1. Fremme arbejdet med lokale erhvervsnetværk. Lokale erhvervsnetværk er en betydende platform for det lokale erhvervsliv, der arbejder med forretningsudvikling over en bred kam. Stærke erhvervsnetværk er forudsætningen for en styrkelse af den lokale erhvervsstruktur og byens liv. Lokale erhvervsnetværk fremmer den lokale vidensdeling og danner rammen om aktiviteter der styrker der udvikler den enkelte virksom henimod et bæredygtigt erhvervsliv. Det drejer sig om at:
  1. Understøtte de lokale erhvervsaktører i deres arbejde med lokale erhvervsnetværk.
    1. Fremme virksomhedernes løbende forretningsudvikling
    1. Fremme omstillingen af virksomheder henimod en mere bæredygtig profil.
    1. Fremme digitaliseringen af virksomheder og gøre dem konkurrencedygtige
  • Fremme iværksætteri, der styrker udviklingen i den lokale infrastruktur, som er forudsætningen for en levende by. Det drejer sig om at:
  1. Fokuser på udviklingen af nye iværksættere, der har afsæt i bæredygtige forretningsmodeller inden for bl.a. detailhandel. Tilgangen og underskoven af nye iværksættere inden for detailhandel og andre bynære service og håndværksvirksomheder, er afgørende for den løbende fornyelse af byens sociale og økonomiske infrastruktur. Uden dem får vi tomme butikker og bydele uden liv.
  • Det lokale erhvervsliv og her især den lokale detailhandel skal integreres mere i det lokale turismearbejde. Signaturbutikker, handelsstrøgene og de bydele de er beliggende, skal markedsføres som turistmål sammen med andre turistmål i byen; kultur, byliv, have og parker m.m.. Byen udgør et hele, og detailhandlen udgør en vigtig del af Frederiksbergs selvforståelse .

En klar arbejds- og rollefordeling

En klar arbejdsdeling mellem den kommunale forvaltning og den/de lokale erhvervsorganisationer er en væsentlig forudsætning for en effektiv eksekvering af lokal erhvervsfremme.

Kommunens rolle er at bidrage til, at skabe rammerne og understøtter den/de lokale erhvervsnetværk og organisationers arbejde med lokal erhvervsfremme. Dette naturligvis i et selvstændigt samarbejde med forvaltningen, andre offentlige institutioner og organisationer som turistorganisationer og de statslige erhvervsfremmeorganisationer, samt lokale civilsamfundsaktører, idrætsforeninger m.m.

Christian Jensen                                                          Jesper Nørgaard Viemose

Formand                                                                           Næstformand

August 2024


Frederiksberg Erhverv – en lokal erhvervsfremmeorganisation, der arbejder for de almene erhvervsinteresser på Frederiksberg, dette for alle virksomheder på Frederiksberg – medlemmer såvel som ikke medlemmer.