FRB Erhvervs kommentarer til DI erhvervsvenlighedsundersøgelse 2024

DI’s Lokal Erhvervsvenlighed 2024 – Frederiksberg har nogle af landets bedste forudsætninger og alligevel fejler vi!

Så er vi her desværre igen – som vi har været det igennem mange år. Erhvervslivets vurdering af FRB kommunes erhvervsvenlighed ligger i den tunge ende sammen med København-, Gribskov kommune m.fl.  og i forhold til sidste år er vi gået tilbage og ligger nu på en 60 plads.

Og det er der ingen grund til. Vi har de bedste forudsætninger og det fremgår bl.a. at undersøgelse ”Forudsætninger for regional vækst 2024” udarbejdet af Dansk Erhverv. Her ligger Frederiksberg nr. 8. Vi har således nogle af landets bedste forudsætninger, men vi udnytter ikke vores potentiale og det er hvad DI’s Erhvervsvenlighed undersøgelse, viser os.

Undersøgelse efter undersøgelse, peger igen og igen på, at der er brug for nogle grundlæggende ændringer i den lokale erhvervspolitik på Frederiksberg. FRB Erhverv har peget på det igen og igen og vi har senest gjort det i FRB Erhvervs ”Forslag til Frederiksberg Kommune: Budget 2025 – En strategi for en levende og bæredygtig by”. Her kan man læse: ”En klar arbejdsdeling mellem den kommunale forvaltning og den/de lokale erhvervsorganisationer er en væsentlig forudsætning for en effektiv eksekvering af lokal erhvervsfremme.”

Hvorfor sker det så ikke? Svaret er, at der fra forvaltningens side ikke fremsættes indstillinger til kommunalbestyrelsen, der viser vejen for en klar arbejdsdeling!

Og hvorfor er det så lige, at en kommunal afdeling i kommunen ikke kan/skal stå for eksekveringen af den lokale erhvervsfremme?

  • For det første fordi kommunen skal fokusere på deres rolle: at skabe de bedste rammevilkår. Og det er her man fra kommunal side skal bruge sine politiske og administrative kræfter.
  • For det andet – fordi en lokale erhvervsfremmeindsats nødvendigvis må forankres i det lokale erhvervsliv, da man her har den fornødne forretningsindsigt, markedskendskab som er nødvendig for at sikre en bæredygtig udvikling af det lokale erhvervsliv.”
  • For det tredje: Så er en særskilt og fælles lokal erhvervsfremmeorganisation mere agil, da den er frigjort af de snævre bånd inden for rammerne af de kommunale og offentlige rammevilkår – kommunalfuldmagten.

Når de jyske kommuner generelt ligger bedre i DI’s Erhvervsenligheds undersøgelse, så skyldes det, at de netop har en klar arbejdsdeling og har etableret lokale erhvervsfremmeorganisationer, der kan operere uden for rammerne af kommunalfuldmagten.

Kære kommunalpolitikere, der ligger nu på jeres bord et konkret forslag fra FRB Erhverv om et afgørende initiativ for et bedre erhvervsklima på Frederiksberg. Det er op til jer om I vil fortsætte de sidste mange års fejlslagne erhvervsstrategi, eller om I vil indgå i et stærkt samarbejde med FRB Erhverv og sammen med os vende udviklingen på Frederiksberg. Det skylder vi vores lokale virksomheder, der skaber arbejderpladser, liv i byen og bidrager med betydelige skatteindbetalinger.

Sammen skaber vi byen

Med venlig hilsen

Christian Jensen

Formand

Frederiksberg Erhverv

Link: https://frberhverv.dk/forslag-til-frederiksberg-kommune-budget-2025-en-strategi-for-en-levende-og-baeredygtig-by/