De seneste meldinger fra statistikken viser, at hver tredje detailhandelsvirksomhed kører med underskud. Og vi ved godt det står skidt til – det kan vi se i vores gader. Flere og flere butikker står tomme og lige så mange er på vej.
Der skal flere kunder til og det er hvad erhvervsforeningen har sat sig i spidsen for. Der bliver lavet en stadig mere målrettet online markedsføring af byens butikker og handelsstrøg og vi har taget ansvaret for den lokale turistservice gennem Visit Frederiksberg. Alt dette for at brande Frederiksberg som handelsby og trække flere kunder til.
For at styrke dette arbejde har vi ligeledes forsøgt, at få et samarbejde op at stå med Wonderful Copenhagen – dette desværre uden held. Inden længe præsenterer Wonderful Copenhagen en ny strategi for hvordan man kan få flere turister til bl.a. Frederiksberg. Det lyder jo umiddelbart sympatisk – ikke mindst fordi det er netop hvad Erhvervsforeningen har presset på med igennem flere år.
Så er alt vel godt. Nej – desværre. Problemer med Wonderful Copenhagens nye strategi er netop at den ikke er forankret lokalt. Det samme gælder udviklingen af strategien som er foregået uden samarbejde med bl.a. Erhvervsforeningen.
Wonderful Copenhagens begrundelse for ikke at samarbejde med lokale aktører som erhvervsforeningen er, at det ikke er en del af deres opdrag.
Jeg bliver tit spurgt om, hvorfor Wonderful Copenhagen får lov til at køre på frihjul uden den nødvendige lokale forankring.
Mit svar er – det er fordi Wonderful Copenhagens egen bestyrelse ikke træder nok i karakter og angiver en retning for samarbejde med lokale turistaktører. Her må vi dog også pege på erhvervsrådet i Frederiksberg kommune og den kommunale erhvervsafdeling som ligeledes har et ansvar for den manglende lokale forankring.
Dette på trods af, at Frederiksberg kommune i mange år, via Hovedstads Regionen, har tilført Wonderful Copenhagen et stort tocifret millionbeløb. Pengene har Wonderful Copenhagen i alle årene hovedsagelig brugt på en ensidig markedsføring af København og den lille havfrue. På den måde har bidraget fra Frederiksberg reelt fungeret som et økonomisk tilskud til Københavns kommune og markedsføringen af København som turistmål.
I erhvervsforeningen kan vi så glæde os over, at regeringen er gået ind og har sat en stopper for Wonderful Copenhagen og dens bestyrelses ensidige ageren på turistområdet til fordel for København. Om alt går vel med regeringens nye erhvervsfremmeinitiativer, så flyttes Wonderful Copenhagen væk fra Region Hovedstaden, Frederiksberg Kommune m.fl. så de fremover kommer til at høre under erhvervsstyrelsen.
Erhvervsforeningen vil naturligvis rette blikket mod regeringens forslag med en række nye turistcentre, hvoraf det ene turistcenter får ansvaret for hovedstadsområdet, herunder Frederiksberg.
Erhvervsforeningen vil sætte alt ind for, at det nye turistcenter får en lokal kontakt direkte til erhvervsforeningen så vi fremover får en langt bedre koordineret turistindsats på Frederiksberg. Det er vejen frem til at få flere turistkunder til vores butikker.
Formand Christian Jensen